13 January 2014

Sidang Akhbar Gajah Emas Industries Sdn Bhd

Tarikh : 11 Januari 2014
Masa : 4.00 Petang
Lokasi : Hotel Vistana Kuala Lumpur

Satu sidang media telah dibuat oleh wakil pengeluar bola sepaktakraw keluaran negara iaitu Gajah Emas Industries Sdn. Bhd. berkenaan ketidakpuashatian produk mereka dipinggirkan dari acara SUKMA 2014 yang bakal berlangsung di Perlis. Rasa tidak puas hati ini berlaku kerana pada awalnya Gajah Emas telah dipersetujui untuk produk mereka digunakan bagi temasya berkenaan namun, ada tangan ghaib dari Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM) telah mengakibatkan bola keluaran Thailand digunakan bagi temasya tersebut.

Kenyataan media yang dikeluarkan oleh pihak Gajah Emas Industries Sdn. Bhd.

Syed Azmir Syed Ahmad - individu yang dikhabarkan memainkan peranan dalam konflik ini

Wakil Pengurusan Gajah Emas dan dokumen yang berkaitan 

Dalam sidang media tersebut juga, wakil GEISB juga melahirkan rasa kecewa betapa sumbangan mereka selama ini dalam memartabatkan sepaktakraw negara tidak diendahkan walhal Gajah Emas sudah berada dalam pasaran lebih dari 25 tahun. 

Menurut wakil GEISB;

"Ini bukan kerana perniagaan semata - mata, ini lebih bersifat sabotaj. Sekiranya kami mahu berikan produk kami secara percuam sekalipun untuk SUKMA ia akan ditolak oleh Sekretariat SUKMA kerana terdapat klausa "Semua produk perlu mendapat 'endorsement' dari ISTAF. Kami tidak di iktiraf ISTAF kerana sebagaimana semua tahu, satu produk dari Thailand sudah menguasai ISTAF secara politik"

"SUKMA adalah kejohanan tempatan, kenapa perlu mendapat 'endorsement' dari ISTAF? Sekiranya kejohanan dalam negara sendiri tidak menyokong produk tempatan, siapa lagi yang nak sokong?"

Sebagaimana maklum, GEISB banyak sekali menaja pelbagai kejohanan sejak sekian lama. Malah, ada wakil dari PSM yang sebelum ini mahukan tajaan dalam bentuk wang tunai walaupun ia bukanlah amalan biasa. Perkara sebegini cuba di atasi oleh GEISB dengan meminta surat dari mereka namun mereka tidak berani mengemukakan surat itu.

Surat persetujuan penggunaan produk GEISB yang sebelum ini telah dipersetujui oleh PSM dan Sekretariat juga 'ghaib' dan digantikan dengan satu syarikat lain yang menggunakan produk Thailand.

No comments:

Post a Comment